Xartis 1Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο έκρινε με δύο μέτρα και δύο σταθμά .
Τον Μάρτιο του 2009 όταν κατασκευαζόταν ο νέος αυτοκινητόδρομος Τρίπολης – Καλαμάτας πληροφορήθηκα από εργαζόμενους και από ντόπιους κατοίκους ότι κατά τη διάρκεια των εκσκαφών ήρθαν στην επιφάνεια ευρήματα αρχαιολογικής σημασίας τα οποία στη συνέχεια σκεπάστηκαν με συνοπτικές διαδικασίες για να προχωρήσει γρήγορα η κατασκευή του δρόμου. Έκανα επιτόπιο έλεγχο για να διαπιστώσω εάν ευσταθούν αυτά τα οποία μου είχαν μεταφέρει Η έκπληξή μου τεράστια όταν διαπίστωσα ιδίοις όμμασι ,κολώνες και λαξευμένα μάρμαρα σπασμένα από τα μηχανήματα και πεταμένα στα μπάζα δίπλα από τη χάραξη του αυτοκινητόδρομου. Σημειώνεται δε ότι όλη η περιοχή Αθηναίου ,Πάπαρι ,Μαρμαριάς και Ασέας είναι χαρακτηρισμένη ως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Το θέμα δημοσιεύθηκε από την εφημερίδα μου το Μάρτιο του 2009 ,έγινε γνωστό στο ευρύτερο κοινό και ενημερώθηκε και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αρκαδίας η οποία ήρθε και παρέλαβε κάποια κομμάτια σπασμένων κιόνων. Δεν ίδρωσε όμως το αυτί κανενός .Δόθηκε εντολή μάλιστα από τον αρμόδιο υπουργό να προχωρήσουν πιο γρήγορα οι εργασίες οι οποίες είχαν ξεφύγει από το χρονοδιάγραμμα. Αρχαιότητες τις οποίες προστάτευε χρόνια η Αρκαδική γη καταστράφηκαν στο βωμό του πολιτικού και οικονομικού κέρδους. Οι σπασμένες κολώνες και τα κεραμικά ίσως να ήταν κομμάτια αρχαίων ναών, είτε της Αρτέμιδος είτε της Αθηνάς σύμφωνα με τα γραφόμενα του περιηγητή Παυσανία ,οι οποίοι κοσμούσαν την περιοχή. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ΚΑΣ και η τοπική αρχαιολογική υπηρεσία σώπασαν, ίσως κάτω από πιέσεις.. Σήμερα εννέα χρόνια μετά ζούμε ένα παρόμοιο γεγονός εκ διαμέτρου όμως αντίθετο. Το ΚΑΣ εφάρμοσε όλη την αυστηρότητά του και μπλόκαρε τη βελτίωση του δρόμου Λύκαιο- Επικούριος Απόλλωνας μη τυχόν κατά τη διάρκεια των εργασιών βρεθούν και καταστραφούν αρχαιότητες , παρά τις διαβεβαιώσεις των μελετητών ότι στο επίμαχο σημείο διάνοιξης, οι εργασίες θα γίνονταν με μεγάλη προσοχή και πάντα με την επίβλεψη αρχαιολόγου.. Βλέπουμε ότι παρόλο που και οι δύο περιπτώσεις είναι του ιδίου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος μια και μιλάμε για αρχαιότητες, το ΚΑΣ έκρινε με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Τα «κλειστά μάτια του» στερούν σε επισκέπτες και ντόπιους ένα μεγάλο έργο ανάπτυξης και τουριστικής τόνωσης μέσα σε περίοδο παρατεταμένης κρίσης Ένα έργο προγραμματισμένο για 2.000.000 ευρώ από το Λύκαιο μέχρι τον Επικούρειο Απόλλωνα πετιέται από προσωπικές ιδεοληψίες κάποιων στο κάλαθο των αχρήστων. Στην περιφέρεια Πελοποννήσου λογάριαζαν πάντως χωρίς τον... «αρχαιολόγο». Έναν Αμερικάνο επιστήμονα τον κ.ROMANO που ασχολείται επί σειρά ετών με την περιοχή και εξέφρασε άμεσα τις αντιρρήσεις του. Έστειλε επιστολή προς το Υπουργείο Πολιτισμού ,στο ΚΑΣ μέχρι και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, με αιτιάσεις που συνηγορούν στην μη πραγματοποίηση κατασκευής του δρόμου Μια από αυτές ήταν και το επιχείρημα ότι με τη βελτίωση του δρόμου θα είχαν καλύτερη πρόσβαση και θα έφταναν πολύ πιο γρήγορα και άνετα οι αρχαιοκάπηλοι στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία! Γιατί δεν ευαισθητοποιήθηκε τα ίδιο το Κ.Α.Σ και στην πρώτη περίπτωση για την καταστροφή αρχαιοτήτων στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου; ,Τρίπολης - Καλαμάτας.; Με αυτή την απόφασΉ του το ΚΑΣ σταματά ένα έργο πραγματικά οικονομικής και τουριστικής ανάπτυξης ,ένα έργο που θα διαφήμιζε τους αρχαιολογικούς χώρους και θα προέβαλλε τον πολιτισμό και την ιστορία της περιοχής. Το μεγαλόπνοο αυτό σχέδιο του Περιφερειάρχη Πέτρου Τατούλη και του Αντιπεριφερειάρχη Αρκαδίας Βαγγέλη Γιαννακούρα ,ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων μιας ευρύτερης περιοχής, προς το παρόν μένει στα χαρτιά.. Σημειώνεται μάλιστα ότι η απόφαση του Τοπικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου Πελοποννήσου, όταν είχε γίνει η δημοπράτηση του έργου, ήταν θετική. Ο δρόμος αυτός θα συνέδεε το Αρχαίο Θέατρο ,το Βουλευτήριο, το Κοινό των Αρκάδων ,την Αρχαία Γόρτυνα ,την Αρχαία Τραπεζούντα ,το Παλαιοντολογικό μουσείο Ισιώματος( υπό ανέγερση ),την κορυφή του Λυκαίου, την ιερά κορυφή των αρχαίων και τον Επικούρειο Απόλλωνα. Στη συνέχεια Νέδα, Αρχαία Λυκόσουρα και επιστροφή στη Μεγαλόπολη. Ένα σημαντικό οδικό έργο λοιπόν, το οποίο μαζί με άλλες παρεμβάσεις στις οποίες έχει προχωρήσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου και η Περιφερειακή ενότητα Αρκαδίας ,όπως βελτίωση του δρόμου Καρύταινας- Ίσιωμα και ασφαλτόστρωση από Νέδα μέχρι Λυκόσουρα το οποίο θα ενοποιούσε τους αρχαιολογικούς χώρους στην ευρύτερη περιοχή του Λυκαίου δίνοντας αναπτυξιακή προοπτική στο Λεκανοπέδιο της Μεγαλόπολης σε επίπεδο τουρισμού, προς το παρόν δεν θα ολοκληρωθεί.
Και μιλάμε για ένα κομμάτι 400 μέτρων, που είναι το "επίμαχο" τμήμα.
Το ΚΑΣ φαίνεται συμμερίστηκε τις ανησυχίες του συγκεκριμένου αρχαιολόγου αλλά ταυτοχρόνως «έκλεισε τα μάτια» μπροστά στην ανάγκη της πραγματικής ανάπτυξης, σε μια χρονική συγκυρία κρίσιμη για τη χώρα και τις περιφέρειές της.
. Κρατείστε λοιπόν κύριοι του ΚΑΣ τον Επικούριο και όλους τους υπόλοιπους «θησαυρούς» της Μεγαλόπολης ,Γορτυνίας και Ηλείας μακριά από την αξιοποίηση, και την τουριστική προβολή απλώς για να συνεχίζετε τις μακροχρόνιες έρευνές σας..
Ελπίζω η Περιφέρεια Πελοποννήσου-ΠΕ Αρκαδίας να κάνει ό,τι ορίζει ο Νόμος και να καταθέσει αίτηση θεραπείας. Είναι κρίμα ένα τόσο σπουδαίο έργο να μείνει στα χαρτιά .

Δημήτρης Γιαννακούρας.

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΑΡΚΑΔΙΚΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ

 

Αφήστε τα σχόλια σας

Δημοσίευσε ένα σχόλιο σαν επισκέπτης

0
  • Δεν βρέθηκαν σχόλια
Κατηγορία: